10 Jul
10Jul

Szalafőt imádom. Ezúttal úgy döntöttem, hogy a túraútvonalat adom meg és fotókat, amelyek így-úgy benyomást tettek ránk. A túra/túrá jól sikerültek, egymást követően több alkalommal, köszönhetően annak, hogy a program a csapatok hangulatához lett "passzítva" és itt tényleg lehet erőnléthez, hangulathoz igazodva rugalmasan variálni.

Fotó 1. Kiindulópont és találkozó az Életfájánál

Fotó 2. Az Életfa elmesélte nekünk a szimbólumokon keresztül Szalafő történetét

Fotó 3. Útbaigazító táblából Szalafőn sincs hiány

Fotó 4. Szalafő története

Fotó 5. Az egyik legfontosabb információs tábla az Életfa melletti pihenőhelyen található. Fotózzunk és tervezzünk, a körtúra bármikor rövidíthető, átvágható. Keressük a piros szívecskéket! Ezúttal gyalogosan vágtunk neki a túraútvonalunknak. Követtük a kicsi piros szíveket. Mindenütt megtaláltuk őket.

Fotó 6. Ott jártunkkor településen épp a focikupa zajlott, a ponyvával fedett területet a szurkolók egy lelkes csapata vette birtokba, mi közben a sátor oldalán felfedeztük a molinót az infóval, hogy már nem feltétlenül kell Őriszentpéterig túráznunk, vasárnaponként itt is be tudunk vásárolni helyi termékekből.

Fotó 7. Papszerről érkeztünk a kicsi szíveket követve a Kömpe szeme kilátóhoz

Fotó 8. A Kömpe szeme szomszédságában található a régi őrállók tevékenységére emlékeztető tűzrakó hely, a sáncon a dombtetőn kialakított jelzőrendszer

Fotó 9. Igen, igen - onnan érkeztünk, látjuk a Református templom tornyát (Papszer), ahova sétánk során be tudtunk menni, mert ugyan az ajtaja zárva, de mellette az instrukció a lelkes látogatók számára

Fotó 10. Ezúttal a Batha Porta nemrég indított kezdeményezését a "Kiscsupor Lakáskonyha és Gasztroporta" ebédajánlatát választottuk

A Batha Porta kedvenceink közé tartozik, ahol a minőségi árukínálat és a megbízhatóság alap. Imádjuk a lelkesedést amivel dolgoznak és azt, hogy folyamatosan "ötletelnek". Követjük őket is az FB-n, így találtunk rá az új kezdeményezésükre is. Az ajánlott menüt a Batha Porta a saját tenyésztésű mangalicahúsból készítette. Emiatt választotta kis csapatom a javasolt menüsort. Imádtuk és noha jó étvággyal és jó evőkről van szó, a desszerttel már megküzdöttünk, így a fotóra nem is került a főebédidőben.  Ebéd közben, fel-fel kellett állni mozogni, így volt alkalom az aznapi porta termékkínálatot megtekinteni.

Fotó 10. Batha Porta kóstolható termékkínálata

Fotó 11. Ezúttal a tradícionális hidegpréselésen nem tudtunk részt venni, de majd lesz alkalom, amikor visszatérünk és mi is préselünk

Fotó 12. Batha Porta termékstandja

Felsőszeren át indultunk tovább Pityerszerre, a Skanzen felé. Ezúttal a skanzenben megnéztük, hol tartanak a Visontay ház rekonstrukciós munkálatai. Ritkán fordul elő, hogy láthatóvá válik a ház boronafalas szerkezetes, miután a sározás eltávolításra kerül. Egészen a 19. század végéig az őrségi házak alapanyaga a sok erdőnek köszönhetően a fa volt. A ház alapját a földre helyezett erős tölgyfagerendák alkották, azonban a csapos boronafal már erdeifenyőből épült, gerendavégeit fecskefark-szerűen illesztették össze. A falakat agyaggal kevert szalmával betapasztották, majd fehérre meszelték. A ház fedelét rozsszalmával - zsúppal - borították. Ez most láttuk, hisz a korábbi elrendezését a háznak, melyre az épület vonalas építkezése jellemző, a tisztaszoba, a konyha és a kamra az udvarról nyílik.

Fotó 13. Útjelző táblák a Pityerszeri Népi Műemlékegyüttes bejáratánál

Fotó 14. A Pityerszeri Népi Műemlékegyüttes térképe, az épületek elhelyezkedése

Fotó 15. A füstösház, a kástu és a kerített ház makettje

Fotó 16. Felfedezésünk a képen balra látható füstösházzal indul a skanzenben, majd haladunk tovább a felújítás alatt lévő Visontay ház felé (a képen jobbra)

Fotó 17. Napjainkban ma már az egykori mintegy 170 tókából - vízgyűjtő mederből, tavacskából, alig néhány maradt meg, található az Örségben. A skanzen parkolója mellett egy jó, méretes tóka található. Céljuk az állatok itatása, a fürdetése, tisztálkodás és mosás volt a korábbiakban.

Fotó 18. Az Eurázsiai Vadlovak, Európai Bölények útjelző tábláját követjük. Nem egészen 500 m séta után elérjük a kiépített les-állást. Amennyiben rövidíteni szeretnénk, akkor pedig 100 m - re a táblától átvágunk és az ösvényen haladva a bölények szieszta időben kedvenc pihenőhelyére érkezünk.

Fotó 19. Legelő vadló a távolban

Fotó 20. Pihenő Európai Bölények

Fotó 21. Pihenő Európai Bölények

Fotó 22. Pityerszerről ezúttal rövídítunk, követjük a kicsi piros szíveket, azonban nem térünk le Csörgőszerre, hanem indulunk vissza Templomszerre, kiindulópontunkhoz.

Útközben figyeltük az útjelző táblákat, közben már tervezgettünk, melyik irányba induljunk egy következő alkalommal, beleértve a kulináris élvezeteket is.

Ez a túránk 8,8 km hosszú volt, beleszámolva az ebédidőt és a pihenőidőket, a fotózásról nem is beszélve, mintegy 5 órás túrára sikeredett.

Megjegyzések
* Az email nem lesz publikálva a weboldalon.